Monday, August 22, 2011

Kekuatan..


Salam...

         Em baru-baru ni baru tgok cite Flat 3A. Sebaik download je tak bli..Sbb macam tak takut sgt je (Eh btul ke??) Entah maybe sbb tgok ngan Abdah.. So most scene kitowg nak ulas smpy smua benda pun jadi tak thrill....Sbb tu lar lain kali kalau rasa nak seram tgok cite Hantu jangan Tgok kat Umah.. Wajib tgok dekat Wayang.. Bru rasa takut =)
         
         Tujuan post kali nie.. Bukanlar untuk mereview keseluruhan cerite Flat 3A tersebut.. Tapi untuk mengulas satu scene yang bukan sahaja ade dalam cite tu tapi dalam kebanyakan cerita seram yang lain.. Kalau sesiapa yang dah tgok bleyh flashback balik key?

Ingat tak masa part Intan Ladyana tu kena kacau sorg2 dalam bilik... Dia ade kuarkan senaskah Yasin (if saya tak silap) But instead of reading it.. Dia pluk naskah itu dengan kuat.. Smbil trus dikacau oleyh hantu-hantu tersebut...

Saya sendiri tertanya... Mengapakah dalam cerite seram sbegini.. Para pelakon yang diganggu tak pernah pun mengucapkan kalimah-kalimah ALLAH sbgy pelindung kepada diri sendiri.. Jarang sekali saya melihat ade scene melindungi diri dngan membaca ayat Al-Quran apabila berhadapan dgn gangguan-gangguan syaitan ini...

Adakah ini realiti sbnr kehidupan kita?? Bukankah yang berlakon tersebut seorang umat Islam.. Mengapa terlampau lemah smpy satu kalimat ALLAH pun tidak terucap... Di mana Al-Fatihah yang sering dibaca dalam Sembahyang?? Mana ayat-ayat tiga kul yang selalu dibaca sblum tido masa kecik-kecik dulu... Adekah kita hanya merasakan ayat-ayat itu hanya boleh dibaca untuk certain occasion sahaja smpy bila terlampau takut dgn gangguan Syaitan tak terucap kat mulut kita... Lepas tu nak tgu Ustaz, Tok Bomoh dtg baca ayat al-Quran lawan dgn Syaitan or Jin tersbut..

Typical Malay Horror Film

Buat masa ni.. Cerita Karak je yang saya tgok saya rasa macam dpt mesej yang berlandas Islam.. Bila tgok pak cik tu nasihat kan prempuan yang baca Ayat Qursi untuk yakin Allah dan baca dengan memahami maksud sekali... Masa tu macam terkena kat diri sendiri jugak.. Sbb honestly maksudnya pun saya tak berapa hafal lagi (muhasabah Fyfa..)

Bukan saya nak menafikan gangguan-gangguan tersebut ada dalam kehidupan kita..Saya akui.. Tpi filem-filem seram yang ditunjukkan bagai mempamerkan kelemahan umat Islam sendiri yang macam tak pernah tau  nak use any ayat-ayat al-Quran (walaupun surah pendek) untuk digunakan sbyg pelindung.... Even paling koman pun.. Sbut nama ALLAh... Sebb dia MAHa Pelindung lagi Maha Penyayang..

Maka Allah sebaik-sebaik pelindung dan sebaik-baik penolong." [Surah al-Hajj: Ayat 78]

Maybe org akan ckp.. "Alar tu cerita je ar..Jangan amek Serius sgt"

Cerita can symbolise your religion sedar atau tak sedar...

Pikir-pikirkan...

=)

Sekian.....

P/s: Jom sama-sama Review Maksud Surah An-Naas Jom =)

6 comments:

the dietitian said...

k.afy nnti pulang hoestel nk cite ni eh..mls nk download tenet lmbab..hehe

Afyfa said...

baik kak zetty! =)

cT_nuRizZaTi said...

agreed!!!dia pegang je yassin 2, xbace pon, emm...haiish~sp pengarah cita 2..?? ni nak smn ni~see u in court~hehe

zUlaikha rAzak said...

nice review syg:)

Afyfa said...

Zati jom2 ak nk g smn dia kalo xnk kena saman sile amek i berlkon. Haha

Afyfa said...

Kak ika tq 4 reading ya :)