Tuesday, April 9, 2013

Songs.

Salam.

Songs, Music.

A part of me I think. Well really it is a part of me.

Hampir setiap masa, especially on the way g kelas, hosp, atau berjalan-jalan, earphone memang slalu lekat lar dekat telinga ni. Lagu apa? Well depends on mood and keadaan. Kalau rasa tengah berjoging tak bleyh nak dgr sgt lagu sedih-sedih sbb makin lemah smangat nak joging. Kalau rasa ngantuk nak tidur dalam kelas pasang lagu best2 sket biar segar balik mata.

            "Sometimes music present the feeling that can't be expressed"
(Well for me MOST of the time)

 Saya. Memang. Dengar. Lagu. Dengan. Kuat. Honestly.

Walaupun ditegur, walaupun ada org suro slow sket saya memang suka dengar lagu kuat2. Kalau saya dengar lagu kuat2 tu probability tgh tension or marah ngan orng adalah sgt TINGGI. So sila paham. Huu~ Jangan risau, just got my audiometry test done few weeks back and my hearing are is still in normal state. InshaALLAH okey stakat ni dan harapnya untuk next2 years. InshaALLAH

Nasyids. Al-quran. Zikr

I have some collection of nasyids, zikr, and Al-quran in my music list

But again I Honestly, I SELDOM play for it..

#Sigh.Hmm.

 The Truth

I experienced something that actually I really happy to feel it. Like I said, I have some collections of nasyids, zikr and Al-Quran in my Music List. And one day, I decided to hear them instead of my usual collections of English and Malay Loving and Hating songs.

Subhannallah. The feeling is really.. really..really extraordinary!

Comfort. Comfort. Comfort. and feel more comfort to study, to walk and to start the day.

Recently, one thing make me want to almost hit and even KILL 'somebody'. Kemarahan menguasai. And memang kalau tak tahan dah lama dah ARWAH that person. And I quickly play my music and the song that play is Zikr Astaghfirullahalazim from Hafiz Hamidun.

And again comfort. comfort. comfort. My anger declines. Subhanallah.

                               " Ingatlah dengan mengingati Allah, jiwa akan menjadi tenang" 
 (Ar-Rad ;28)

Music really can influence your emotions.
Kalau kita pilih lagu yang betul untuk disesuaikan dngan fitrah kita sbgy Hamba kepada ALLAH then hati kita akan tenang.

Sbb tu kadang-kadang, well most of time, kalau bengan, tension, marah, sedih, kita hanya akan lebih sedih sbb dngar lagu yang marah-marah, lagu sedih, lagu jiwang. Konon cuba menenangkan hati, padahal kita menyeksa lebih hati kita yang sbnrnya ingin sgt kita kembali kepada fitrah, dengan mengingati ALLAH.

Erk.Sentap.

So why not nasyids? Zikr and Al-Quran. Itulah yang telinga kita harap kita pendengarkan, mulut kita harapkan kita menyebutnya, dan hati kita harapkan kita untuk meresapinya.

Muhasabah

 Macam saya ckp tadi, saya pun masih lagi mendengar lagu-lagu English Songs and Malay Songs yang jiwang-jiwang dan sedih-sedih tu. MASIH LAGI.

But one thing that I've done in my Music List is to full it with 70% of Nasyids, and Zikr then put the shuffle mode on. Then I cannot choose my usually favourite list music. Heh.

Am trying. And inshaALLAH improving.

Kepada sesiapa yang rasa saya buat2 je pasal saya dngar nasyids and zikr hati jadi tenang tu, takpe maybe korg leyh at least try skali dua ke. And feel the difference. InshaALLAH.


Nukilan,
Org yang Tak Perfect dan Tak Baik Sgt,
Insya-Allah masih membaiki diri.. =)

No comments: