Saturday, March 10, 2012

Medical ethics and Illegal Issues

Salam..

Dah lama rasa tak mengupdate blog.. Em.. Key mungkin smakin buzy... Sepatutnya haruslah study sekarang tapi curik sedikit masa update blog jap... (Tulis laju lagi!)

          Sedikit ringkasan mengenai kehidupan selama tiga minggu dei Medical Posting... walaupun masih dalam keadaan yang sgt hectic untuk hampir stiap hari.. Alhamdulillah rasa semakin banyak interesting fact yang dapat dijumpai di ward Medical berbanding di posting2 sebelum ini... Penyakit2 yang smakin variety with variety findings.. memaksa otak untuk sentiasa memerah otak untuk mengingat Encik CVS, RS dan GIT yang bercampur aduk... Insya-ALLAH akan ditambah endocrine, neurology dan renal...  (Seronok main kejar2)


Key Skian...

Sedikit perkongsian untuk kali ini...

Saya ingin berkongsi satu isu yang dibangkitkan semasa lecture Medical Ethics and Illegal Issues yang diberi oleh Dr Anisah...

            " Nowadays we are having modern technology until we can do Karyotyping to the foetus to determine the chromosomes cell in the baby. The procedure is been done and it is identified the baby is having Down Syndrome (chromosome 21 trisomy) during 13 weeks (Tak silap).. The parents are not happy by having this news and are asking for abortion with the reason they cannot take care of this child and didn't have enough time and money to taking care the Down syndrome baby...So do you have to agree with their request to abort the baby??"

 ~ Dr Anisah (Lebih kurang macam ni lar ayatnya.. English berserabut sgt nie..)


 Isu yang agak susah untuk mendapat penyelesaiannya... Sbb macam banyak perdebatan dan pendapat yang diberi oleh rakan-rakan sekelas pun.. Tu baru 30 student Medic.. nanti campur Dr punya pendapat lagi lar variety habis...

So just sharing my thoughs here:

Nobody was born perfect in this world...
Kenapa terlampau mengharapkan kesempurnaan sedang sebenarnya kita pun sedar yang kita sebenarnya takkan sempurna sepenuhnya pun... Setiap manusia ada kekurangan dan kelebihan sendiri... Tapi kalau dalam pemikiran sentiasa mengexpect smua benda yang dilahirkan pun perlu sempurna secar fizikal dan mental  possible ke berlaku?

Tiada yang lebih sempurna melainkan ALLAH S.W.T.. Dia lebih tahu kenapa sesuatu perlu dijadikan dan keistimewaan setiap makhluk yang diciptakannya... So siapa agak kita yang hendak menolak takdirnya yang menjadikan insan-insan terpilih untuk mengalami Down Syndrome...Siapa agaknya kita yang senang-senang menolak kelahiran bayi begini hanya kerana dari pandangan manusia mereka tidak sempurna? Tahukah kita bagaimana pula darjat mereka kepadaNYA?

"Pandanglah dengan pandangan Allah. Pandangan kebaikan untuk setiap ketentuan."

Ciri2 yang diklafikasikan sebagay smpurna oleh manusia: Tinggi, putih, Cantik, Comel dll
So kalau smua pun nak smpurna adakah semua manusia pun harus lahir dengan ciri2 begini? Impossible right?

"...Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak tahu."
 (Surah Al-Baqarah : 216)

"Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-26 yang bersidang pada 7 - 8 Mac 1990 telah membincangkan Pengguguran Kandungan Kerana Kecacatan. Muzakarah telah memutuskan bahawa haram menggugurkan janin di dalam kandungan, kecuali atas sebab-sebab kecacatan yang teruk yang boleh membahayakan nyawa ibu."
Sumber (Boleh Klik untuk Penjelasan yang Lebih lanjut)

As a conclusion: I will not abort the baby...

Just my thought.. different person different opinion

Dr Anisah pun tak memberi jawapan yang statik kepada smua.. Tapi ayat beliau yang saya suka dengar selepas itu:

"Siapa kita yang dapat menentukan masa depan kita baik atau buruk"
 (Macam ni lebih kurang yang saya paham)

Em maksud yang mendalam....

Sekian~

P/s: "Kita Harus Tabah! " (Gaya Kak Fika =p)

P/s: Baru-baru ni jatuh basikal.. Lama tak jatuh basikal rasanya.. Rasa macam baru blajar plak padahal dah bertahun2 main basikal.. Sakit skit.. Insya-ALLAH ALLAH nak bagi rasa sakit and susah sket sbb luka-luka yang ada... Sila bersabar ye... (Takdelar luka parah pun...hihi)

Nukilan,
 Org yang Tak Perfect dan Tak Baik Sgt,
 Insya-Allah masih membaiki diri.. =)

5 comments:

Just.A.Blogger said...

NAK SAINNN!!!!!!!!!!!!!!

Afyfa said...

Shimi apakah?? peminat sgt ni!

titaeftita said...

wah.. baru tahu itu (fatwa). Alhamdulillah.. btw, best ah jwpn akak n lec tu.. :)

Afyfa said...

Tita akak pun baru jumpa gak.. sama2 kongsi =)

Anonymous said...

my opp: will not abort.

there's a story of Johnathan,who was diagnosed with trisomy 18 at the 20th week.
his parents decided to proceed with the pregnancy, though abortion was an option.

evntho the parents wanted to keep and raise him, Allah knows best, Jonathan died at week 36th.