Sunday, April 8, 2012

Kisah Hati...

Salam
" Hatiku, Hatimu menjadi satu cinta, Ku rasa hadirmu menyempurnakan aku..."

Ops... Kejap2 bukan nak nyanyi lagu ini.... Lain2... tuka channel...

Kisah hati? mungkin lebih sesuai agaknya saya katakan masalah hati....


Baru-baru ni...(Eh bukan mungkin dalam 6 bulan lebih...Jika tak silap kira lar..) saya berhadapan dengan kelemahan hati saya yang saya kira palg besar dalm hati saya yang memang sedia lemah....

Salah siapa? Mngkin memang salah saya yang hanya ikut flow smpy tak tau apa impak yang lebih truk akan berlaku nanti.. Saya tau apa yang dilakukan adalah salah.. Tapi mungkin keberanian tak cukup untuk mengatasi kelemahan yang satu ini...(Alasan!!
Kalau di sisi Allah, perkara itu baik, tetapi tidak baik di sisi manusia, maka kita tetap utamakan nilaian Allah. Kalau di sisi Allah , perkara itu tidak baik, tetapi di sisi manusia diterima seolah-olah itu adalah satu kebaikan, maka ia tetaplah tidak baik.

Sebelum membuat pertimbangan dan keputusan dalam kehidupan, tanyalah pada diri, kalau kita ingin lakukan sesuatu perkara itu, adakah Allah suka atau benci?

Kalau Allah suka, kita jalan terus.
Tetapi kalau Allah benci, maka kita tidak perlu teruskan.

Neraca hidup kita adalah apa yang Allah redha. Bukanlah apa yang manusia redha.

“Dan keredhaan Allah itu adalah yang paling besar.” [72 : At-taubah]

Maka, pandanglah yang lebih baik itu dari sisi Allah !
Honestly, Saya yang salah.....

Tapi....

Saya....

Tak tahu apa yang perlu dlakukan sekarang....

Totally salah saya ke?? (Eh tnya plak)

Saya berharap masalah hati yang dimiliki ini tidak menyasarkan niat saya yang sedang mengimprovekan diri kepadaNYA di samping amal2 ibadat yang saya try untuk improvekan demi agama.... Saya berharap niat saya hanya satu, bukan untuk mendapat kebaikan2 dunia... tapi demi mnggapai kejayaan di akhirat sana..Insya-ALLAH


Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

"Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu."

Apa yang pasti...



Saya memerlukan sedikit kekuatan untuk menyelesaikan masalah hati ini...



Tapi bagaimana????

Dan bila???

Sekian~
Nukilan,
Org yang Tak Perfect dan Tak Baik Sgt,
Insya-Allah masih membaiki diri.. =)

3 comments:

zUlaikha rAzak said...

K.AFY....
time will teach u how to forget..
how to move on..
only u can decide whether that TIME will coming sooner or later:)

Iman Lurv Islam said...

kadang2, rasa bersalah tu yang menguatkan kita utk terus baiki diri...jadi, jgn kita tertipu sehinggakan kita jadi lemah & putus asa...chaiyok...

we're never walk alone...ALLAH is always by ourside...

Afyfa said...

Kak Ika:
Thank you so much... Time will decide... hope so smua berjalan lancar..

Iman: yup.. smoga rasa bersalah tu yang akan initiate diri supya berubah ke arah kebaikan Insya-ALLH