Thursday, May 30, 2013

Sebelah Sayap


Salam

"Hope an fear is like a pair of wings, You need both to fly"

Baru habis tgok video Sebelah Sayap Matlutfi. Terkesan. Tertusuk. Tertembak diri sendiri. Erk.

Sedikit tguran halus kepada diri sndiri. Mungkin smasa memberi teguran kepada org2 di sekeliling banyak juga hati2 yang terluka atau lari dripada Islam itu sndiri. Nauzubillah.

Sejujrnya, selain terkesan dngan video ini sbgy teguran kepada diri sndiri, saya juga melihat ramay yang menggunakan video ini sbgy tujuan menghentam rakan-rakan atau penasihat2 tegar dalam kesalahan mereka.

Dgn penuh rasa rendah hati dan telusnya saya mewakili penasihat2 mereka yang disebut sbgy budget pandai, budget bagus, cakap tak supe bikin dan sbgynya ingin meminta maaf kepada smua yang sgt2 terasa itu.

Tapi percayalah, saya percaya mungkin sbahagian besar dri mereka tiada niat langsung dari untuk menasihati demi untuk menyakiti. Dan Islam sendiri pun tak pernah mengajar smua penasihat2 anda untuk berkasar, mencela, menengking dan sbagainya kepada anda.

"Islam is Perfect but Muslim is not. So dont look in Islam in a Muslim"

Saya tertarik dngan satu quote yang dishare oleh seorang sahabat saya kepada saya

"Bygkan kite sedang hanyut di sungai yg sgt deras...time tu, kalau ade yg hulur dahan berduri sgt tajam pun, kite akan capai jugak sebab nak selamatkan diri..walaupun terluka..begitu jugak, bila kite diuji, hampir hanyut, nasihat, teguran tu ibarat dahan berduri tu..buat kite 'sakit', tp dapat selamatkan kite dari terus hanyut.."

Teguran mmg akan menyakitkan, sgt sakit smpay susah kita nak terima. Nak berlawan dngan nafsu, ego untuk menerima tguran mmg sgt susah. Tapi impian nak masuk Syurga Allah, takkan ujian yang diberikan senang? Nak masuk 5 star hotel, takkan bawak duit RM30-RM40?

Kadang2 kita mmg terasa dngan tguran diberikan, tapi instead of mengaku, kita akan balas balik seolah2 kita apa yang kita buat tu tak salah. And most people akan lakukan itu dnagn mencari salah si penegur itu.

Alhamdulillah kita terasa sbb kita tau apa yang kita buat salah, tapi next action adalah smua di Tangan kita, Nak denied, Nak blame, Nak change, Nak Bartaubat it's up to you. And smua dijudge oleh Allah bukan org lain.

Si penegur salah dlm cara penyampaian pun dijudge oleh Allah bukan kita yang judge. Apa yang kita boleh tentukan hanya tindakan kita dalam menerima tguran itu.

Org slalu bercakap mengenai adab menegur, kasar lar apalah, tapi tak ramay berckp ttg adab kita pula sbgy yang menerima tguran?

Tepuk dada tnya diri sndiri keputusan di tangan anda.

Hrapnya para penegur dan penasihat2 smua pun bukankah seperti Rifqi yang bersikap begitu ketika menegur Ihsan. Nauzubillah. Jangan sampai niat baik kita ditampal pula dngan dosa tgurannyang kasar shingga mengeji dan mencaci seseorang.

Sekian~

*Post ini adalah skadar luahan deep inside. Jika ada salah dan silap harap maafkan. Tq

Nukilan,
 Org yang Tak Perfect dan Tak Baik Sgt,
 Insya-Allah masih membaiki diri.. =

No comments: