Thursday, June 14, 2012

People are being Judgemental..

Salam....

Maafkan saya jika banyak menilai..
Tapi saya juga manusia biasa... Jika kerap kali benda berulang..
Dapatkah menipu diri untuk tidak menilai???

Benda mungkin nampak remeh untuk diceritakan..
Tapi memang kadangkala lebih baik berdiam diri...
Memohon kepada Allah untuk memberikan sedikit lagi kekuatan..
Untuk bertahan.. Dgn kesabaran yang masih ada...

Ops.. Bila saya menjadi seorg penilai..
Rupanya saya terlupa.. Saya juga ada silapnya..
Saya juga menyumbang kepada perkara ini..
Saya selalu bising2, marah2, buat bodoh dekat pendapat org..

Kadang2 saya marah org tak datang program atau dtg kelas lambat...
Tapi bila saya pikir balik.. Dulu saya pun pernah tak dtg lecture..
Kalau bukan skrg masa sekolah dulu... Slalu usaha tak nak masuk kelas...
And then saya tanya balik diri saya...
Why are you been to judgemental to them??
Bukankah kita sama sahaja??

Bila fikir kembali mungkin smua yang saya terasa..
Adalah balasan ALLAH nak bagi untuk saya menilai diri balik..
Mungkin boleh kira berapa kali ponteng kelas? Bising dalam kelas? Tidur dalam kelas..
Di saat kita judge seseorang tu.. Kita tak sangka plak rupanya org dah judge kita dulu...

Sememangnya ALLAH lar tempat tebaik untuk mengadu...
Untuk diberi lagi kekuatan dan kesabaran yang lebih.. 
Bersyukur dengan kelebihan yang diberi..
Tapi kadang2 lemah kerana merasa kelebihan digunakan sebgy kelemahan..

Manusia memang tak lepas untuk menjadi sgt2 judgemental..
Tapi? Cuba nilai balik diri kita...
Sama ada kita yang create situation untuk kita dijudge oleh org

~Sekian~

P/s: Post sgt berbelit... Takpe tak penting pun =)
Nukilan,
Org yang Tak Perfect dan Tak Baik Sgt,
Insya-Allah masih membaiki diri.. =)

No comments: