Sunday, July 24, 2011

Eh dah maghrib ke??

Salam...


Idea untuk membuat post nie dtg masa Acap post kat group.. =) Thanks Acap..

Karya Dato' Lat..
Situation 1: Waktu Maghrib Masa Bulan Ramadhan
Siti: Lia bangun cepat... dah azan maghrib nie.. Jom buka puasa...

Lia : Adui dah buka puasa ke Siti, knapa tak kejut awal2.. Lapar nie...
        (Bangun dengan pantas and trusjamah makanan)

Situation 2: Waktu Maghrib selain Bulan Ramadhan

Siti : Lia bangun cepat... dah azan maghrib dah nie.. Jom solat....

Lia: Alarh 10 minit lagi bleyh tak??? Ak ngantuk lar... Nanti ak solat lar...
       (Sambung Tido...ZZZzzzzZZ...zzzz..ZZZ..)

                 Biasa tak happen benda ni kat kite...?? Kalau tak kat diri sendiri pun antara kawan-kawan ke?? Kalau tak disebabkan tido pun ade sbb lain ke??  Mari kite cuba lihat and nilai kembali situation ni...

               Kalau masa bulan puasa.. Waktu maghrib tu lar yang hampir smua org tunggu.. Kadang2 setengah jam sblum berbuka puasa pun dah start duduk kat meja makan... Air, makanan, smua dah dpn mata.. Tgal ready nak teguk air je bila masuk Azan.....

Tetibe rasa nak makan asam pedas.. Yummy
                Cuba try compare situation 2 plak.. Bila bukan bulan Ramadhan.. Kita kadang-kadang wat dengar tak dengar je yang dah Azan Maghrib.. Byk sangat hal perlu didahulukan sblum nak solat Maghrib..
"Jap2 ak nak balas comment dia ni"

" Alah nanti lar solat.. Nak akhir waktu baru aku solat. Solat ngan Isyak skali.. Snang.. "

" Kau trun lar Masjid dulu, aku smayang lambat sket nie...."

                     Nampak macam waktu Maghrib tu penting masa Ramadhan je.. Alert untuk buka puasa je.. Tapi solat kite lengah-lengahkan.. Adakh kerana solat tu kite wat hari2, Lima waktu sehari, so kite senang lenang je lambatkan ibadah kite... So sbb puasa sebulan setahun je.. So kite buka puasa mesti tepat pada waktunye??

Macam Tu ke??? Musykil??

Rasulullah s.a.w pernah bersabda: 

" Adakalanya seseorang hamba mengerjakan solat pada akhirnya waktunya dan sejenak sebelum lewat, sedangkan kebaikan awal waktunya yang terluput baginya adalah lebih baik untuknya daripada dunia berserta isinya"

Rasulullah s.a.w pernah juga ditanya:

" Amalan-amalan apakah yang paling afdhal? Jawab baginda: Solat pada waktunya (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim, Tirmidzi, dan Nasa-i)

                      Jikalau kita melihat hadis-hadis di atas, sudah cukup menyatakan bertapa pentingnya solat pada awal waktunya dan kebaikan melaksanakannya. Solat ini ibarat temu janji kita dengan Allah kekasih kita yang maha Agung. Cuba bygkan, kalau kite ada temu janji dgn girlfriend, boyfriend and kawan2.. Kalau diowg kata jumpa pukul 2.. Pukul 2 larh kite smpy.. Kadang2 tu dari 1.30 kite dah start tgu.. Kalau temu janji dengan makhluk2 ALLAH yang x berkuasa ni kite bleyh tepati.. Kenapa temujanji dngan ALLAH pemilik alam semesta ni kite lengah-lengahkan?? Kalau azan Maghrib pukul 7.30, masa tu lah kite kena laksanakan temujanji dgnnya.. Kalau lambat kite solat, lambatlah kata-kata cinta yang diucapkan sampai kepadaNya.. And masa dekat akhirat nanti, Allah pun akan lambatkan ganjaran kepada kita..

Kan best kalau kita bleyh prepare untuk sembahyang Maghrib skrg, sama macam kite prepare makan untuk tgu Bukak Puasa? 

Kan bagus kalau kite leyh bersiap memakai baju kurung, baju melayu untuk ke masjid sama seperti kite menyediakan hidangan2 yang sedap masa bulan puasa??

Kan bagus kalau kita dah bersiap sedia berzikir, membaca al-Quran sblum azan sama sperti kite duduk di meja makan setengah jam sblum buka puasa.. ??

               Insya-ALLAH sama-sama kita menilai kembali diri ini.. And try improvekan diri sblum menyambut bulan Ramadhan ini,...

                Sebelum mengundur diri, saya ingin meminta maaf sekiranya apa yang saya kongsi tidak cukup dan masih byk kekurangan dalm diri... Insya-ALLAH akan cuba membaiki diri dari masa ke masa.. Segala comment yang membina amat digalakkan =)...


"Saya budak baru belajar kalau salah tolong tunjukkan"

Akhir kata..,

P/s: Saya dah menetapkan lagi satu ciri2 untuk suami idaman.. Bukan stakat kena pandai basuh kereta je... Tapi mesti panday tukar tyr kereta..(gara2 aritu tayar pancit tepi jalan) Key.. Skian.. =p

2 comments:

zUlaikha rAzak said...

hhaha..nice sharing sygkuhh..

u...adekah u bakal kawen ngn mekanik??tetttt.XD

Afyfa said...

trimaksih sygku.. =)

mekanik??? em x nak lar.. =p

saya nak doktor + mekanik.. 2 dalam 1.. hehehe